author-icon Geschreven door Lothar van Mourik

Authenticiteit is het sleutelwoord

Beleving is belangrijker dan ooit. In een samenleving waarbij het tegenwoordig haast meer draait om het gevoel bij een organisatie dan de kwaliteit die het levert, is het belangrijk om als organisatie een passende filosofie naar de buitenwereld uit te dragen. Nu is er helaas geen standaard formule voor een succesvol product- of bedrijfsconcept, maar er zijn zeker richtlijnen die hierbij kunnen helpen.

12 januari – Een interessant voorbeeld vind ik mineraalwater. Op basis van welke reden koopt iemand SPA, Chaudfontaine, Dasani, Evian, San Pellegrino of AH huismerk? Uit onderzoek blijkt dat twee derde het verschil namelijk niet proeft tussen kraan- en mineraalwater. De keuze voor een bepaald merk wordt grotendeels bepaald door de beleving – emotionele betrokkenheid – rondom het product.

Een ander treffend voorbeeld hierbij vind ik Albert Heijn, die onder zijn Puur & Eerlijk lijn een linnen pute tas heeft uitgebracht die door (heel) veel Nederlanders gedragen wordt. Niet omdat al deze mensen daadwerkelijk zo bewust bezig zijn met eerlijk voedsel, maar omdat men hier graag mee geassocieerd wordt. Albert Heijn koppelt beleving aan een product en biedt haar klanten de mogelijkheid zich hiermee te associƫren. In een tijd waar superfoods, fitness en #healthy hoogtijdagen vieren, is dit een erg slimme zet van Albert Heijn geweest.

De keuze voor een bepaald merk wordt grotendeels bepaald door de beleving rondom het product.

Dit voorbeeld van Albert Heijn is niet direct toepasbaar voor een website, maar biedt wel waardevolle inzichten in hoe er waarde gekoppeld kan worden aan een product. Als organisatie is het daarom van groot belang dat het concept, en dat kan de filosofie van je bedrijf zijn maar ook de beleving rondom een product, ook online op de juiste manier wordt uitgedragen. Zoals de Puur & Eerlijk tas in real life wordt ingezet, kan een website deze rol online vervullen. Zeker nu er op social media meer dan ooit wordt gedeeld is het belangrijk dat uw website hier klaar voor is.

ah

Hoe

Een succesvol product- of bedrijfsconcept hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Sterker nog, hoe simpeler en treffender hoe beter. Het loont om eerlijk te zijn richting je klanten, hierdoor zullen de verwachtingen ook overeenkomen met wat je als organisatie te bieden hebt. Houd het bij je eigen specialiteit en passie. Deze twee aspecten horen de basis te zijn voor het concept van je bedrijf. Authenticiteit is het sleutelwoord.